Tuesday, October 14, 2008

Super Idak Jugo, Kalu Kuper Iyo ...

Cerito maso SMA di SMA 10 memang cak lagu "Nostalgia SMA", memang lemak nian untuk dikenang, seolah dunio tuh punyo kito nian. Waktu itu, kami bagian dari budak A1-1 (Fisik) taon angkatan 1990-91/92. Macemnyo umur kito waktu itu dak bakalan pernah jadi bertambah, kito bakalan tetap mudo, seolah-olah dunio milik kito nian...ha..ha..

Memang budak A1-1 identik dengan budak-budak yang kuper, dak galak dan dak pacak begaul, pacaknyo cumo belajar .. belajar .. dan belajar bae. Nyingoki buku tulah. Itulah mengkali bayangan dari budak angkatan 1990-91/92 khususnyo budak Bio dan budak Sos. Jadinyo, kami kejingokannyo dianggap sok Super, walaupun kenyataannyo kami sebenarnyo sedikit kuper...ha..ha... Kamipun susah untuk masuk dan begaul dengan kelas lain, wong A1 cumo ada sikok kelas, jadinyo kami sering main dan bergaul samo2 budak2 Fisik bae.

Kalu inget dulu, rasonyo memang lemak nian maso SMA, rutinitas di sekolah agak sedikit monoton, pagi masuk kelas, belajar banyak macam mato pelajaran, istirahat pertamo langsung kantin bawah tuh digari. Dan kadang jugo ke warung pempek di sembrang SMA 10. Disitu lah banyak ngumpul budak-budak lain dari lain kelas, di waktu itulah pacak dikit ngelupoke pelajaran sekolah dan pacak dikit-dikit begaul dengan budak lain. Dan kalu ado budak betino yang agak belagak dikit pacaklah nyingok-nyingok untuk TP (tebar pesona) ...dulu rasonyo phrase TP belum ado ye...

Masuk ke jero kelas lagi, belajar lagi, belajar lagi, tapi mengkali yang pacak menjadi salah sikok pelajaran favorit di A1 dulu bukan pelajaran Fisika, bukan jugo Matematika or Kimia apolagi Biologi ..jauhlah kalu pelajaran itu. Pelajaran favorit kalu di SMA dulu so pasti Olahraga....ha..ha... Kalu sudah jam olahraga langsung kabur ke lapangan bawah, dan awalnyo biaso .. ado olahraga wajib dulu pecak lari keliling lapangan atau materi olahraga yang nak disampaike oleh guru olahraga. Sesudah itu, olahraga bebas dan tentu bae langsung ngembek bola kaki tuk main bola..., tendang sano tendang sini sampe baju olahraga kotor galo....masih dak yo lapangan yang agak luas di bawah dulu?

Untuk alumni SMA 10 A1 1990-91/92 pecak Endi Abdel Roza (di Palembang), Harry Mahyi (mungkin di Jakarta), Adhi Saputra (Jakarta), Syarif (di Dubai), Fathir (di Kalimantan), Sumi (di Semarang), Anton (di Palembang), Mexrol (di Palembang) dan banyak lagi budak-budak SMA 10 1990-1991/92 yang entah sudah kemano bae, salam dari Medan, dan cubolah sedenget menginget masa-masa SMA kito, lemak nian, dulu kito agak sedikit kuper tapi pasti sekarang waktu dan tempat sudah mengubah pribadi kito masing-masing.


Saifullani
A1 (Fisik1) SMA 10 Pelembang
1990-91/92


(Kontribusi dari Saifullani, alumni 3A1 angkatan 1989, saat ini bermukim di Medan, Indonesia)

1 comments:

KARSO MULYO said...

sebetulnya sman 10 emang berhasil mencetak orang-orang super. Terimakasih guru-guru tercinta di sma n 10 yang membanggakan hati kami, walau tidak betul-betul super tapi membuat kami merasa super, termasuk temanku "ipul" ini emang pantas dibanggakan. (sumi-semarang)